Udviklingsarbejde – Hvordan
I vor tid er udviklingsarbejdet en nødvendighed. Ikke kun for at kunne følge med tiden, men for
I vor tid er udviklingsarbejdet en nødvendighed. Ikke kun for at kunne følge med tiden, men for
Del 1 giver et grundlag for at forstå, hvad videnskab er og hvilke metoder, som kan benyttes
Stemninger har indvirkning på, hvordan vi tænker og handler og er af stor betydning for, hvordan vi
Bogen fokuserer på faget pædagogik i pædagog-uddannelsen. Pædagogik er blevet et hovedfag, som rummer forskellige discipliner. I
Bogen formidler generelle teoretiske og metodiske erfaringer med pædagogisk udviklingsarbejde. Den indeholder forfatternes søgen efter det pædagogiske
Som underviser i pædagogik på pædagoguddannelsen oplever jeg hos mine studerende en større og større interesse for
En grundbog til lærerstuderende. Bogen medvirker til afklaring af pædagogiske grundspørgsmål med det formål at kunne begrunde
“Orden og kaos” fremhæver hidtil oversete sider af børnenes leg. Orden og kaos er legens poler, dens
15 antropologer har foretaget feltstudier blandt børn og unge indvandrere. De har undersøgt, hvordan disse børn og
Uundværlig baggrund for det specialpædagogiske arbejde. Traditionelt har pædagoger taget et stort ansvar for brugernes livsførelse for
Bogen præsenterer resultater af et internationalt forskningsprojekt om legetøj. Der diskuteres bl.a.: – Hvilken mening har legetøj
Forholdet mellem praksis og undervisning har altid været et af brændpunkterne i pædagoguddannelsen. Bogen søger at bringe
Merleau-Ponty, filosof og professor i børnepsykologi og pædagogik, kredser i hans værker om kroppen, som iscenesætter af
Dramalege og dramaspil, der fører børn af forskellige kulturer og nationaliteter sammen. Særdeles velegnet til brug i
Den hermeneutiske videnskabsteori præsenteres til brug i den pædagogiske hverdag med praktiske eksempler, der får teori og
Denne bog er baseret på et udviklingsprojekt med fokus på at udvikle handleplaner og andre dokumentationsformer i
(KUN få stk. tilbage): Den pædagogiske hverdag i daginstitutioner – fra sidst i 60’erne til i dag
En grundbog i specialpædagogik til brug på pædagog- og lærerseminarier samt skoler og institutioner. Den forebyggende pædagogik
Kreativ brug af IT i daginstitutioner og skoler. Der bygges på den nyeste forskning samt forfatternes egne
Børn søger at få hold på virkeligheden ved at tillægge fænomener i deres omverden betydning. Herved lærer